Мнение
от korneliq » чет яну 08, 2009 11:01 am
БАБИНДЕН 8 януари
БАБИНДЕН е един от големите женски празници и е посветен на бабите акушерки, помагали на младите невести при раждането на децата. Рано сутринта на този ден бабата обикаля всички домове, в които е помагала да се родят деца (в които е бабувала). Във всяка къща тя окъпва бебето, а на по-големите деца измива очите. Със себе си носи мед, просо и червена вълна или червен вълнен конец. След като изкъпе или измие очите на децата, тя ги намазва с мед по бузките и челцата и върху меда лепи просо и червена вълна, за да е здраво детето, пъргаво, румено и сладко. След това бабата се връща в дома си и се подготвя да посрещне майките. Към обяд майките отиват до чешмата с котлето, в което има стрък босилек, наливат прясна вода, вземат сапун, нова кърпа, дарове (риза, чорапи, платно) и различни вкусотии и отиват у бабата. Всяка жена й целува ръка, полива й да се измие, като пуска през ръцете й сапуна, за да се раждат лесно децата, така както той се плъзга в ръцете на бабата. При поливането бабата хвърля нагоре с шепи вода, подскача пъти и изрича „Да рипнат децата и да станат бели и червени! якото капки, толкоз берекет и здраве!". Тя закичва невестите с китка здравец, вързана с бял и червен конец. След поливането жените я даряват и подреждат богата трапеза. Обикновено всяка жена носи прясна погача, варена или печена кокошка, баница, вино и ракия, сладки. Целува ръка на бабата и й поднася храната. Всички се нареждат около богатата трапеза, начело на която е бабата. Тук са само жени, които завихрят весело и буйно пиршество, придружено с песни и танци, много пиперливи закачки и сценки. Често бабата поставя около врата си наниз от червени чушки и с керемида кади под полите на жените, за да раждат повече деца. Наричанията имат в повечето случаи сексуален символичен смисъл. Кулминационният момент в този ден е къпането на бабата, която отнасят до чешмата или реката в кош или карана с колесарка. Вечерта на селския мегдан се прави общо хоро, тук вече идват и мъжете. Играят, пеят, отправят се закачки към мъжете, които търпеливо понасят шегите и често циничното им поведение, немислимо при други случаи за традиционния бит на българина. В края на празника всички вкупом придружават бабата до дома й, тържествено я внасят и жените отново й целуват ръка и се разотиват. Бабинден е третият от Ивановденските празници. Обединяващото ги звено са обредите, свързани с водата и нейната очистителна сила. Важен акцент е именно ритуалното къпане на бабата според народните представи тя е свързана с отвъдните сили, защото помага на неживото да стане живо, да премине в света на хората. Нейните сили са свръхестествени често тя е лечителка и врачка. Именно затова в края на мръсните дни е особено важно ритуалното пречистване на връзката между живото и неживото. Така се осигурява безпрепятственото раждане и плодовитостта през цялата следваща година. Напоследък този ден все повече се празнува в различни краища на България.
Информацията е предоставена от Мария Проданова, авторка на книгата Български празници и традиции
На трапезата се слагат : содена питка, вита баница, свинско с праз лук, сарми с месо, бурания, млечна баница, пурички локумки.