Курбан - да, но правилно.
Публикувано: съб авг 15, 2009 5:46 pm
Здравейте!
След като преди време бях задала въпроса ЗАЩО някои чорби биват наречени КУРБАН, реших сега да сложа едно малко обяснение на това понятие, което всеки българин е чувал, но не всеки явно знае, какво обозначава.
Думата КУРБАН (Qurban) произхожда от арабската дума за "приближавам се".
Същевременно означава ЖЕРТВА и ЖЕРТВЕНО ЖИВОТНО.
Защо?
Коранът разказва (естествено на арабски ) за Авраам (Abraham, arab. Ibrahim) и неговият син Исак. Бог подлага на изпитание вярата на Авраам, като му заповяда да пожертва сина си Исак. Авраам не се колебае, а решително тръгва да изпълни божията заповед. Виждайки това, Бог му нарежда да пощади момчето и на негово място да заколи един овен. Авраам изпълнява.
Овенът и постъпката на Авраам са КУРБАН - жертва (вж. Коран). А изпълнявайки тази жертва, откъсвайки от сърцето си, от имота си, човек изпълнява Божията воля и с това се доближава до Бог - затова произлиза от "приближавам се".
На Авраам и неговата жертвоготовност е посветен най-големият празник в мюсулманския свят:
ʿĪdu l-Aḍḥā (арабски عيد الأضحى.буквално: Големият празник) В почти всички други езици името означава "Празник на жертвата" или "Жертвен празник" курдски: Cejna Qurbanê, турски: Kurban Bayramı, босненски: Kurban(-Hadži) Bajram oder Kurbam Bajram, персийски: عید قربان eyd Qurban, Западна Африка: 'Tabaski'
Празникък се премества в сезоните, тъй като мюсулманският календар е лунен. Тази година е на 28 ноември.
Думата КУРБАН се използва и в етиопската православна църква. Терминът Akuatea qurban е евхаристията в литургията, т.е. - благодарствената жертва, следвана директно от епиклизата - завършека (като символично повторение на Тайната вечеря, когато Исуус казва: "Това е моята плът, това е моята кръв .....").
Този факт не доказва, че думата Курбан е християнска, а резултира от близостта на езиците Амхарски и Тигриня с Арабският (дели ги само Червено море).
Може би дотук е станало ясно, че никоя чорба не може да бъде Курбан, ако не е приготвена от жертвено животно за мюсулманският празник Айдул Адха (туски - Курбан Байрам), а даже и тогава не ЯСТИЕТО, а животното е курбан.
Освен това Курбан не е кулинарно название, така че няма ограничение в това, по какъв начин е приготвено месото на пожертваното животно. Всяко ястие може да бъде приготвено с това месо, така че според тази логика всичко би било курбан.
Традицията да се жертва животно с повод и без повод няма корени нито в християнството, нито в исляма. Още по-малко за празник на някой светия, тъй като ислямът не познава таченето на когото й да било, освен Бог.
За здраве, помен или добра реколта се правят молитви и в двете религии.
Един много важен аспект в смисъла на Айдул Адха - жертвата не се прави, защото правещият ОЧАКВА или МОЛИ за нещо. Жертвата се прави единствено от подчинение пред божията воля.
Знаейки всичко това, стават ясни няколко неща:
Думата Курбан е ислямски религиозен термин и няма място в християнската практика.
Думата Курбан няма нищо общо с кулинарията на която и да било държава.
Курбан е актът на жертване и пожертваното животно е също курбан (аналог - "аз съм жертва", но и "правя жертва"). Всяко друго животно, заклано по друг повод и с друга помисъл не е курбан.
Това, че българинът-християнин дълги години е съжителствал с мюсулмани, е довело до смесване на понятията.
Но аз мисля, че за всеки е важно да придобие правилна представа за използваните в ежедневието думи.
Поздрави!
Ралица
След като преди време бях задала въпроса ЗАЩО някои чорби биват наречени КУРБАН, реших сега да сложа едно малко обяснение на това понятие, което всеки българин е чувал, но не всеки явно знае, какво обозначава.
Думата КУРБАН (Qurban) произхожда от арабската дума за "приближавам се".
Същевременно означава ЖЕРТВА и ЖЕРТВЕНО ЖИВОТНО.
Защо?
Коранът разказва (естествено на арабски ) за Авраам (Abraham, arab. Ibrahim) и неговият син Исак. Бог подлага на изпитание вярата на Авраам, като му заповяда да пожертва сина си Исак. Авраам не се колебае, а решително тръгва да изпълни божията заповед. Виждайки това, Бог му нарежда да пощади момчето и на негово място да заколи един овен. Авраам изпълнява.
Овенът и постъпката на Авраам са КУРБАН - жертва (вж. Коран). А изпълнявайки тази жертва, откъсвайки от сърцето си, от имота си, човек изпълнява Божията воля и с това се доближава до Бог - затова произлиза от "приближавам се".
На Авраам и неговата жертвоготовност е посветен най-големият празник в мюсулманския свят:
ʿĪdu l-Aḍḥā (арабски عيد الأضحى.буквално: Големият празник) В почти всички други езици името означава "Празник на жертвата" или "Жертвен празник" курдски: Cejna Qurbanê, турски: Kurban Bayramı, босненски: Kurban(-Hadži) Bajram oder Kurbam Bajram, персийски: عید قربان eyd Qurban, Западна Африка: 'Tabaski'
Празникък се премества в сезоните, тъй като мюсулманският календар е лунен. Тази година е на 28 ноември.
Думата КУРБАН се използва и в етиопската православна църква. Терминът Akuatea qurban е евхаристията в литургията, т.е. - благодарствената жертва, следвана директно от епиклизата - завършека (като символично повторение на Тайната вечеря, когато Исуус казва: "Това е моята плът, това е моята кръв .....").
Този факт не доказва, че думата Курбан е християнска, а резултира от близостта на езиците Амхарски и Тигриня с Арабският (дели ги само Червено море).
Може би дотук е станало ясно, че никоя чорба не може да бъде Курбан, ако не е приготвена от жертвено животно за мюсулманският празник Айдул Адха (туски - Курбан Байрам), а даже и тогава не ЯСТИЕТО, а животното е курбан.
Освен това Курбан не е кулинарно название, така че няма ограничение в това, по какъв начин е приготвено месото на пожертваното животно. Всяко ястие може да бъде приготвено с това месо, така че според тази логика всичко би било курбан.
Традицията да се жертва животно с повод и без повод няма корени нито в християнството, нито в исляма. Още по-малко за празник на някой светия, тъй като ислямът не познава таченето на когото й да било, освен Бог.
За здраве, помен или добра реколта се правят молитви и в двете религии.
Един много важен аспект в смисъла на Айдул Адха - жертвата не се прави, защото правещият ОЧАКВА или МОЛИ за нещо. Жертвата се прави единствено от подчинение пред божията воля.
Знаейки всичко това, стават ясни няколко неща:
Думата Курбан е ислямски религиозен термин и няма място в християнската практика.
Думата Курбан няма нищо общо с кулинарията на която и да било държава.
Курбан е актът на жертване и пожертваното животно е също курбан (аналог - "аз съм жертва", но и "правя жертва"). Всяко друго животно, заклано по друг повод и с друга помисъл не е курбан.
Това, че българинът-християнин дълги години е съжителствал с мюсулмани, е довело до смесване на понятията.
Но аз мисля, че за всеки е важно да придобие правилна представа за използваните в ежедневието думи.
Поздрави!
Ралица